I artikkelen "The Future can only be Imagined. Innovation in Farm Tourism from a Phenomenological Perspective" belyser Berit Brandth, Marit S. Haugen og Britt Kramvig nyskapingsprosessen i gårdsturisme. Utviklingen av nye produkt bygges på gårdens tradisjoner, kulturarv og historie.
Artikkelen er nylig publisert i The Open Social Science Journal og peker videre på at sosiale relasjoner er av stor betydning i den kreative prosessen, særlig relasjonene til gjestene (kundeskapt utvikling), men også til familiemedlemmer, eksperter og andre kompetansepersoner.
Nyskapingsprosessen skjer sakte og kontinuerlig, og den representerer ofte tilføyelser til det som eksisterer fra før. Bare i sjeldne tilfelle ser vi radikale nyvinninger. De fleste starter i det små og prøver ut nye ideer uten å ta unødvendig økonomisk risiko.
Artikkelen er skrevet av Berit Brandth, Marit S. Haugen og Britt Kramvig og er en del av forskningsprosjektet Naturbasert gårdsturisme.
Artikkelen kan leses her:
https://www.bentham.org/open/tosscij/articles/V003/SI0010TOSSCIJ/51TOSSCIJ.pdf