Einar Sira fra Sandnes gikk av med seieren i Bygdeforsknings fotokonkurranse Bygdeblikk med bildet "Late Night". De to andrepremiene gikk til Elin Anita Lund fra Gjøvik med bildet "Sommer på Toten" og Sidsel Andersen fra Auli med bildet "Vintersolverv"
Norsk senter for bygdeforskning i Trondheim har arrangert fotokonkurransen Bygdeblikk.
Vi fikk inn 126 bilder fra hele landet og bildene gir oss, på forskjellig vis, innblikk i hvordan den norske bygda oppleves i dag. I den grad de innsendte bildene representerer et blikk på hva den norske bygda er eller rettere hva den oppleves å være så ser vi noen generelle tendenser.
Den norske bygda synes nærmest urokkelig å være knyttet til natur og da spesielt til det norske kulturlandskapet og til landbruket. Dyr er et gjennomgående motiv i flere av bildene. Ikke dyr i fjøs eller på bås, men dyr i naturen i landskapet. Et annet generelt trekk er ro og idyll. Selv om hverdagslivet i norske bygder er et aktivt liv med gjøremål som ikke skiller seg mye fra hverdagslivet i små og store byer, er det likevel roen, freden og idyllen som formidles i bildene.
Hus og bygninger er også et gjennomgående tema i flere av bildene og da gjerne gamle hus, fraflyttede hus og hus til nedfalls. På den ene siden kan dette stå som bilde på fraflytting fra bygda og på bygda som var, men samtidig gjøres det her til et bildet på hva bygda er mange steder i dag.
Selv om naturen, og da spesielt kulturlandskapet, er markert til stede i bildene er det også ofte mennesker på bildene. Her er det to generelle trekk. For det første er det mennesker i naturen eller sammen med dyr. Ikke i praktisk arbeid, men i relasjon med dyr. For det andre er det to generasjoner sammen barn og besteforeldregenerasjonen. Foreldregenerasjonen glimrer nesten med sitt fravær. Byga representerer på mange måter kontinuitet familie og generasjoner bindes sammen.
Ti av bildene er premiert. Vinnerne ble ffentliggjort på Bygdeforskningsdagen 31.
Juryen har bestått av fotograf og faglærer ved Norges kreative fagskole Jørn Adde, fotograf i Adresseavisen Kim Nygård og forskningsleder ved Norsk senter for bygdeforskning Oddveig Storstad. Nedenfor presenteres vinnerne og juryens begrunnelse for de tre hovedvinnerne:
Vinner av fotokonkurransen Bygdeblikk – 20 000 kr
Einar Sira, 50 år fra Sandnes med bildet Late Night
Juryens begrunnelse:
Som bildets tittel, Late Night, antyder er bildet tatt en sen kveld, og vi er i Klepp kommune på Jæren. Fotografen selv skriver at han synes bildet viser en fin stemning og han synes det er fint å bo på en plass der det er mulig å ta en kort bilreise for å se dyrene slik. Det er eksotisk nok for meg, skriver vinnerfotografen i en kommentar til bildet.
Vinnerbildet utmerker seg på en svært positivt måte blant de innsendte bildene i konkurransen. Her er juryen samstemt. Bildet har en stor stoppeffekt det er umulig å ikke legge merke til nettopp dette bildet. Ikke bare stopper man opp ved bildet, det skaper også nysgjerrighet og undring hva er det egentlig som foregår på bildet?
Bildet er meget godt fototeknisk. Det er godt eksponert og fotografen går inn i motivet i kyrnes øyenhøyde. Han må ha bøyd seg kraftig ned, eller kanskje han har stått på huk, for å ta bildet?
Røyken gir bildet et mystisk preg. Det kunne ha vært skummelt, men lekenheten i bildet gjør at det ikke blir det. Denne dobbeltheten gir bildet en ekstra dimensjon.
2. premie i fotokonkurransen Bygdeblikk – 5 000 kr
Sidsel Andersen, 62 år fra Auli med bildet Vintersolverv
Juryens begrunnelse:
Bildet er tatt ved Kjærnsmo gård i Nes på Romerike. Ifølge fotografen er dette et turområde mellom kornåkre og inn i skogen en fin skogsvei for barfrostturer før skiføret kommer.
Bildet har en selvsagt plass blant de premierte bildene i konkurransen. Komposisjonen er på millimeteren perfekt det er vanskelig å se at menneskenes plassering i forhold til trærne kunne ha vært bedre om de faktisk hadde vært arrangert. Her må fotografen ha sett et godt motiv, funnet en komposisjon og ventet med å ta bildet til de to personene på bildet var akkurat der de skulle være.
Motivet er i tillegg fint rammet inn. Det har et godt lys og det er en god dybde i bildet som gjør at det får flere lag. Bildet rommer så mye og en kan derfor bli sittende lenge å bare se på det.
Bildet gjengir en vidunderlig, magisk nærmest mystisk stemning. Man føler seg nærmest henslengt til Provence selv om det er bikkjekaldt. Det er kanskje fargen, eller kanskje disen som på en merkelig måte drar tankene til Provence.
2. premie i fotokonkurransen Bygdeblikk – 5 000 kr
Elin Anita Lund, 39 år fra Gjøvik med bildet Sommer på Toten
Juryens begrunnelse:
Bildet Sommer på Toten er tatt på et jorde på Landåsen og i en kommentar til bildet skriver fotografen at bildet utrykker den friheten jeg føler ved å bo på bygda.
Dette er et øyeblikksbilde det fanger inn et godt øyeblikk. Teknikken i bildet er god og gir en rolig og fin komposisjon. Den skjeve horisonten veier opp for måten føttene bikker på. Bildet er rolig i fargene ei rød bukse ville for eksempel ha ødelagt motivet. Slik det nå er, blir det harmonisk og fargene henger sammen, men samtidig stikker de seg ut.
Bildet er et portrett. Et portrett av føtter. Det sier mye om en person selv om du bare ser føttene. Kunne derfor godt ha vært et portrett av en person. Som en statue, egentlig.
Det er også et sommerbilde. Man gleder seg til sommeren når man ser bildet. Det gir lengsel mot sommeren. Det er et lekent bilde og denne lekenheten gjør at bildet ikke blir klisjéfylt.
Vi blir sittende å lure litt på hva som har skjedd før bildet ble tatt og hva som skjer etterpå.
Bokpremie i fotokonkurransen Bygdeblikk
Bjørnar Støen
25 år fra Tynset
For bildet Tynsetvinter som er tatt på Tynset i 40 minusgrader.
Ragnhild Karijord
54 år fra Nesoddtangen
Fotografen reiste hjem til Lofoten og fotograferte flere gamle hus som nå har blitt frodig dekorert med sjablongkunst. Karijord ser dette som en spennende fornyelse av våre blikk mot det vi lar forfalle.
Marie Osen
24 år fra Smøla
Bildet er tatt i Smøla kommune, på Nordvika i oktober 2009. Marie Osen er selv født og oppvokst på Rokstad som ligger like ved plassen bildet ble tatt. Ifølge fotografen ble bilde tatt en nydelig høstdag hvor hun skulle en tur på sjøen for å fiske. Været snudde plutselig brått og det begynte å regne. Det ble ingen båttur, men hun fikk i stede dette bildet med en kraftig regnbue som lyste rett på plassen.
Liz Palm
43 år fra Oslo
For bildet Inne i sjøbu. Ruben Karlsen (til høyre) har fått besøk i sjøbua. Han er ferdig med dagens fiske og gjør klar til morgendagen.
Tove Hamre
54 år fra Flekkerøy
Bildet av syklistene som syklet på svabergene på Dvergsnestangen tok Hamre fra sin egen båt sommeren 2007.
Kjersti Joramo Holtet
17 år fra Kongsvinger
Bildet SveinJenny er tatt på Årstad, Hokkåsen. På dette stedet henter fotografen inspirasjon og slapper av i vakker natur. På bildet ser vi bestefaren til fotografens kjæreste og hans barnebarn.
Klaus Nilsen Skrudland
33 år fra Stavanger
Bildet er tatt 19. mars 2007, på Fredvang på Moskenesøya, i Flakstad kommune i Lofoten. Skrudland skriver følgende i en kommentar til bildet: Mitt forhold til landsbygda både som begrep og sted er nært knyttet til mitt nære og familiære forhold til Fredvang i Lofoten, et lite sted med omtrent 500 innbyggere. Bildet beskriver for meg det som er essensen av denne nordnorske landsbygda, nemlig en kompromissløs og hinsides vakker natur og folkets nære og livslange forhold til havet, himmelen og fjellene. Det er min egen familie som ligger begravet på denne kirkegården, i omgivelser de har bodd i og livnært seg av. Fotografiet viser også hvordan fraflyttinga preger disse utkantstrøkene. Optimismen var stor da kirkegården ble bygget, men det er fremdeles god plass. Folk dør ikke i hjembygda si lenger.
Premierte bilder Bygdeblikk.
Se alle de ti premierte bildene her:
Premierte bilder Bygdeblikk.