Siden både turismen og kysten er i endring må også kystturismen utvikles og tilpasses hvis den skal henge med i konkurransen og utnytte mulighetene. En vei til dette går gjennom samarbeid. I dette forskningsglimtet gir vi en populærvitenskapelig presentasjon av resultatene i prosjektet «Samarbeid for å styrke utviklingen av kystturisme» («CoastTour»). Med utgangspunkt i fire kystturismeaktører har vi undersøkt ulike former for samarbeid. For å utvide perspektivet trekker vi også inn eksempler fra British Columbia i Canada.

Turisme og reiseliv i tilknytning til kysten har lange tradisjoner i Norge. Turister som besøker Norge
tiltrekkes i stor grad av naturen, og mange fascineres av kysten. Kysten og marine områder har
tiltrekningskraft gjennom landskapet, dyreliv, naturfenomener (slik som nordlyset), samt kultur,
mat, attraksjoner og aktiviteter. Siden både turismen og kysten er i endring må også kystturismen
utvikles og tilpasses hvis den skal henge med i konkurransen og utnytte mulighetene. En vei til
dette går gjennom samarbeid. Samarbeid er blitt et mantra i reiselivet og kan noen ganger framstå
som en floskel. På den andre siden kan mye oppnås når aktører samarbeider, og reiselivet er på mange måter en utadvendt næring. Det er imidlertid ikke noen snarveier til utbytterikt samarbeid.
Prosjektet «Samarbeid for å styrke utviklingen av kystturisme» («CoastTour») er finansiert av Norges forskningsråd (BIONÆR-programmet) og Hurtigruten.
Last ned og les publikasjonen vår i boksen under.

Vil du vite mer?

Ta kontakt med oss så hjelper vi deg, enten det er å komme i direkte kontakt med ansatte eller finne annen relevant informasjon.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.