Utdrag fra årsregnskap og noter
Regnskapsprinsipper
Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapslovens bestemmelser og er utarbeidet etter norske regnskapsstandarder og anbefalinger til god regnskapsskikk.
Skatter
Skatteetaten vedtok i 2010 at Ruralis driver skattepliktig virksomhet, og skatt ble derfor beregnet og avsatt i regnskapet fra og med 2010.
I henhold til forlik med Skatteetaten inngått i 2015, har stiftelsen nå delt skatteplikt.
Det betyr at inntekter fra prosjekter som er vurdert å være skattepliktige tas til skattemessig inntekt. Øvrige inntekter er skattefrie.
Skattekostnaden i resultatregnskapet omfatter betalbar skatt og endring i utsatt skatt vedrørende den skattepliktige delen av virksomheten.
Endring i utsatt skatt/utsatt skattefordel reflekterer de fremtidige betalbare skatter som oppstår som følge av årets aktiviteter. Utsatt skatt er den skatten som påhviler det akkumulerte resultatet, men som kommer til betaling i senere perioder. Det er beregnet utsatt skatt/utsatt skattefordel av netto positive midlertidige forskjeller mellom regnskapsmessige og skattemessige balanseverdier, som er beregnet å gjelde den skattepliktige delen av virksomheten.
Klassifisering av poster i regnskapet
Eiendeler som ikke er bestemt for varig eie eller bruk, er klassifisert som omløpsmidler. Gjeld som forfaller innen ett år etter balansetidspunktet, er klassifisert som kortsiktig gjeld. Ruralis har ingen langsiktig gjeld.
Vurderingsprinsipper
Omløpsmidler er verdsatt til laveste av historisk kost og virkelig verdi, tilsvarende vurderingsprinsipp er også benyttet for kortsiktig gjeld.
Inntektsføring
Tjenester inntektsføres etter hvert som de leveres. Tilskudd inntektsføres i den periode kostnadene de er ment å dekke, påløper.
Ikke-avsluttede prosjekter
For prosjekter som ikke er avsluttet ved årsskiftet, er det foretatt en konkret vurdering av framdrift, påløpte kostnader, forskuddsbetalinger og resterende arbeid. Forskuddsbetalte prosjektbevilgninger (arbeid ikke utført) er oppført som kortsiktig gjeld i balansen. Utført, ikke fakturert arbeid er inkludert i omløpsmidler under Prosjektbevilgninger ikke utfakturert og Kundefordringer.
Pensjonskostnader
Ruralis har innskuddsbasert pensjonsordning for sine ansatte gjennom forsikringsselskap. Ordningen omfatter pr. 31.12.18 i alt 31 personer. Stiftelsens pensjonsordning tilfredsstiller loven om obligatorisk tjenestepensjon.
Pensjonspremien utgjorde i 2018 kr 2 116 069 inkl. omkostninger. De ansatte trekkes 2 % i lønn som går til dekning av en del av pensjonskostnadene. Dette utgjorde kr 391136 i 2018. Innskuddsfond utgjorde pr. 31.12.18 kr. 5 367 917
I forbindelse med overgang til ny pensjonsordning ble det i 2018 betalt kr 414 030 kr i ekstrapensjonsordning til ansatte.
Avtalefestet pensjon
Ruralis har AFP for sine ansatte. Premien for 2018 utgjorde kr 257 700. Det betales også premie til Sluttvederlagsordningen. Kostnadene er inkludert i personalkostnader.
Note 1 Basisbevilgning
Basisbevilgningen for 2018 er på kr 8 654 000
Note 2 Andre inntekter
Denne posten består hovedsakelig av diverse honorarer (bl.a. for foredrag), påmeldingsavgifter konferanse, rapportsalg, refusjon av reiseoppgjør og inntekt fra utleie av bedriftshytte til ansatte.
Note 3 Personalkostnader, antall ansatte, godtgjørelser
|
2017 |
2018 |
Lønninger |
18 285 835 |
21 690 428 |
Folketrygdavgift |
2 871 878 |
3 334 112 |
Pensjonskostnader* inkl. AFP |
2 271 130 |
2 396 663 |
Personal- og gruppelivsforsikring |
157 356 |
165 561 |
Avsetning/uttak inntjeningsfri |
44 610 |
200 602 |
Andre personalytelser |
3 196 |
– 289 |
Sum personalkostnader |
23 634 005 |
27 787 077 |
Bruk av premiefond Storebrand |
0 |
0 |
Bokført personalkostnad |
23 634 005 |
27 787 077 |
*Se noteopplysninger; Pensjonskostnader
Antall ansatte i løpet av året (inkl. bistillinger): 42
Dette tilsvarer 32 årsverk
Ytelser til ledende personer
|
Direktør
t.o.m. 30.9.18
|
Direktør
1.-31.10.18
|
Direktør
f.o.m.1.11.18 |
Styret |
Lønn |
654.210 |
53.801 |
149.775 |
253.635 |
Pensjonspremie |
103.702 |
6.041 |
16.930 |
|
Andre ytelser |
7.197 |
2.148 |
1.355 |
|
Revisor
Kostnadsført honorar til revisor for 2018 utgjør kr 95.000 for revisjon, kr 5.275 for attestasjoner, kr 15.000 for skattebistand og kr 49.800 for annen bistand. Alle beløp eks mva.
Note 4 Direkte utgifter prosjekt
Denne posten består av drift og reiser som er påløpt på prosjektene.
Note 6 Skatter
Ruralis har iht. forlik med Skatteetaten i 2015, delt skatteplikt. Det betyr at inntekter fra prosjekter som er vurdert å være skattepliktige, tas til skattemessig inntekt. Øvrige inntekter er skattefrie.
Skatter kostnadsføres når de påløper, det vil si at skattekostnaden er knyttet til det regnskapsmessige resultat før skatt. Skattekostnaden består av betalbar skatt (skatt på årets skattepliktige inntekt) og endring i netto utsatt skatt/utsatt skattefordel.
Utsatt skattefordel/utsatt skatt beregnes med 22% per 31.12.2018 og 23% per 31.12.2017. Utsatt skatt/utsatt skattefordel beregnes av de netto midlertidige forskjellene som vedrører den skattepliktige delen av virksomheten.
Note 8 Prosjektbevilgninger ikke utfakturert
Posten består hovedsakelig av arbeid som er utført, men ikke utfakturert.
Note 9 Kontanter og bank
Herav på bunden bankkonto for skattetrekk kr. 973 146
Note 10 Egenkapital
|
Innskutt egenkapital |
Opptjent egenkapital |
|
Grunnfond |
Annen EK |
Kompetansefond |
Egenkapital pr. 31.12.17 |
200 000 |
11 349 250 |
1 000 000 |
Årets resultat |
|
593.512 |
|
Egenkapital pr. 31.12.18 |
200 000 |
11.942.761 |
1 000 000 |
Note 11 Prosjektbevilgninger overført til 2019
Denne posten består av bevilgninger som er utfakturert / utbetalt, men hvor det gjenstår arbeid.