A-1/12 Gårdsturisme på hjemmesider: Trender, blikk og paradokser

Denne studien undersøker hjemmesidene til naturbaserte gårdsturismevirksomheter, og hvordan gårdenes selvpresentasjon møter nye turismetrender. Dagens trender er preget av et «romantisk» fremfor et «masseturisme»-blikk, ifølge begrepene til Urry (2002). Gårdsturisme tilbyr produkter og opplevelser som oppfyller disse ønskene, og selger det autentiske, tradisjonelle og særegne. Tre paradokser kommer til uttrykk på hjemmesidene. Ved å analysere dem, diskuterer vi hvordan det er vanskelig å unngå å iscenesette det ekte i turismesammenheng, at det er vanskelig å markedsføre det tradisjonelle uten å koble det til moderne verdier og komfort, og at det unike gjennomgår standardiseringsprosesser. Sosiologisk tidsskrift, 20(1):27-47

Vil du vite mer?

Ta kontakt med oss så hjelper vi deg, enten det er å komme i direkte kontakt med ansatte eller finne annen relevant informasjon.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.