R-3/14 Bærekraft, omdømme og maktmuligheter: En undersøkelse av Norsk Kyllings omtale på trykk
Denne rapporten tar for seg hvilken omtale videreforedlingsbedriften Norsk Kylling får på trykk, i forhold til bærekraftig styring av matforsyningskjeder. I hovedtrekk blir Norsk Kylling først framstilt som samfunnsbygger, gjennom ringvirkninger av vekst i markedsandeler. Etter hvert kommer derimot påstander om brudd på lover og bestemmelser som skal sørge for ulike bærekrafthensyn. I nyere tid har bedriftens nye eiere imøtekommet påstandene med begrunnelse i deres eget verdisyn, og hevdet at de skal forbedre bedriftens virksomhet. Slik imøtekommelse kan gi toveis selvforsterkende virkninger hos både bedrift og omgivende utøvere: Et tillitsvekkende omdømme for bedriften kan både skapes av og skape muligheter for bærekraftig styring av matforsyningskjeder, noe som kan gagne et helt samfunn.