Kvifor bråkar bøndene når dei har det så bra? Ein studie av samanhengen mellom livskvalitet, levekår og inntekt i landbruket
Prosjektet – som ble avsluttet sommeren 2000 – analyserer det “agrare paradoks”: Landbruksbefolkningen har det godt (gode levekår) og trives også med sin egen hverdag (høy livskvalitet). Likevel er bøndene svært misfornøyde med dagens situasjon innen landbruksnæringen (misnøye med inntektene). Prosjektet forklarer bakgrunnen for denne tilsynelatende paradoksale situasjonen gjennom analyser av landbruksbefolkningens levekår og subjektive…
Les merLandbrukskvinners levekår – en kartlegging av likhet og mangfold
Med bakgrunn i Levekårsundersøkelsen blant landbruksbefolkningen skal prosjektet belyse kvinners ulike roller på gården, sammenligne levekår mellom kvinner av ulike generasjoner og sammenligne landbrukskvinner med andre relevante grupper. Kvinnebønders levekår vil bli viet særlig oppmerksomhet.
Les merNorges landbrukshistorie til år 2000
Prosjektet tar sikte på å produsere den første norske land-brukshistorie. Arbeidet skjer i nært samarbeid med de historiske fagmiljøene og brukermiljøene innen norsk landbruk. Verket blir kronologisk oppbygd i 4 bind med følgende forfattere og inndeling: Bind 1: Bjørn Myhre og Ingvild Øye: Fra de eldste tider til 1300/1350 Bind 2: Kåre Lunden: Mellomperioden 1300/1350…
Les merLokale utviklingsstrategier i jordbruksbaserte matvarekjeder
Prosjektet fokuserer på forholdet mellom industrielle utviklingsstrategier, incentiver fra offentlige myndigheter på regionalt og lokalt nivå, og lokal mobilisering i tilknytning til matvare-industrien. Målet er å øke forståelsen av kritiske konkur-ranseressurser i næringsmiddelbedrifter og hvordan disse kan utvikles videre gjennom eksterne nettverk hvor offentlige institusjoner kan være formidlere. Det gjennomføres spørreunder-søkelser blant bedrifter og casestudier.…
Les merMaktforskyvning i matvaremarkedet – mat, marked, makt og mangfold
Prosjektet fokuserer på hvordan institusjonelle endringer knyttet til produksjon, distribusjon og markedsføring av mat-varer virker inn på produktdifferensiering og lokal varia-sjon i det norske matvaremarkedet. Det fokuseres på beting-elsene for entreprenørskap, kvalitets- og nisjetil-pas-ninger. Prosjektet er et samarbeid mellom Bygdeforskning og Statens institutt for forbruksforskning.
Les mer